Lite tankar

Har haft lite funderingar runt förhållanden speciellt sådana där ena parten är en framgångsrik person eller jobbar på att bli det. Funderingarna började lite när en vän gick igenom en svår separation, men hon har varit en superkvinna med massa styrka och mod!
I sådana relationer där det arbetas mycket eller satsas mycket på kärriären över huvudtaget kan det bli en del spänning mellan partnerna, detta resulterar i mycket bråk och tjafs och i vissa fall slutar med skilsmässa.
Vart vill jag då komma till?
Jo, den personen som har försökt ta hänsyn till den andre som har fösökt klättra på kärriärstegen är förloraren om det slutar med skilsmässa. För när man till slut inte orkar med att vara själv med t.ex. barn och ensam sköta hela hemmet som man har gjort i tron att det ska bli ändring inom en rimlig tid, kliver man ut ur förhållandet. Man blir då kanske ensamstående och får själv jobba upp till en rimlig livs standard, alltså börja om från noll. Medans den andre träffar någon ny efter en tid som får njuta av den skörden som den förra partnern egentligen förtjänade. Låter detta vettigt? NEJ!
Men sådan är verkligheten... lösningen är kanske att när man känner att nu orkar jag inte mer och vill bryta så behöver man hitta  lite mer styrka inom sig själv så att när det blir ljusare tider så njuter NI tillsammans så som det var menat från början.

xxx Tina

Kommentarer
Postat av: camilla Lindh

Ja ibland behöver man tänka om o få mer kraft för allt är inte negativt det bara kan verka så när man går in i sig själv o tänker, det är inte alltid det är så som man tycker. Kämpa det lönar sig

2009-07-27 @ 14:55:10
Postat av: Anonym

Precis min poäng! Jag tycker att det är extra viktigt under de stunderna att vänner och familj försöker skänka lite positivitet och inte förstärker ens egna negativa tankar. Förutsatt att familj och vänner känner till situationen såklart.

2009-07-27 @ 15:22:09
Postat av: claudia

...eller så ser man till att man aldrig är beroende av någon annan än sig själv! Så att man klarar sig..låter hårt men så tycker jag!

För i slutändan som du säger står man kanske där alldeles själv...och ngn annan får "skörden"..hade ju varit bra om man skördat själv till sämre tider...hmmmm ja... hoppas ni får kul på kolmården..hälsa mannen från mig och pussa barnen!



Claudia

2009-07-27 @ 15:47:43
Postat av: Tina

Jag ser inte det som om man är beroende av sin partner för att man har delat upp sina ansvarsdelar. Oftast är ju den ekonomiska förloraren den som har tagit hand om barnen och hemmet. I de flesta fall kan inte båda partnerna klättra samtidigt men naturligtvis tycker jag att om man har möjligheten så ska man jobba på sin självständighet.

2009-07-27 @ 16:38:17
Postat av: L

Jag undrar var man hade varit i sin karriär utan en stöttande partner som gör allt det som inte kan mätas i pengar? De människor som lyckas ta sig upp för stegen har knappast kunnat göra det utan sin partners stöd och enorma tålamod.

Den som stannar hemma är den som gör huset till ett hem. Det är den personen som bidrar med trygghet och ro så att man kan lägga fokus och energi på sin karriär.

Jag undrar var alla framgångsrika män hade varit utan den starka och stabila kvinnan som står bakom dem beredd att göra allt för att hennes man ska lyckas?

Det är bara min tanke.

2009-07-27 @ 22:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback