Vi avstår, tack!

Idag börjar vaccineringen av allmänheten.
I vår familj har vi diskuterat fram och tillbaka i ett par månader och har till slut
kommit fram till att vi ska avstå från vaccineringen.
Nevin är för liten för att få den i vilket fall som helst och Neo har precis fyllt 3 år vilket är gränsen.
Detta har varit en diskution bland många familjer i höst.
Det har dock inte varit lätt att komma fram till beslutet men efter diskutioner med läkare, vårdpersonal och övriga familje medlemmar så tog vi ställning.

Vilka var då våra anledningar?

  • Som jag skrev ovan så har Neo precis uppfyllt åldersgränsen.
  • Det är 60% chans till ett säkert försvar.
  • Vaccinationen är inte tillräckligt testat.

Därefter har vi också haft i åtanke att förutom svininfluensan
så finns det ca 6-8 andra influenser under samma period.
Svininfluensan är farlig för de personer med allvarliga sjukdomar
(men då kan t.om. en vanlig förkylning vara farlig).


Stackars nasse! vad har du ställt till med??



xxx Tina


Kommentarer
Postat av: Malla

Bra resonerat tycker jag, jag vill också avstå, får se om jag lyckas övertyga min man...

2009-10-12 @ 09:30:32
URL: http://monstermalla.blogspot.com
Postat av: Y

Vi kommer oxå att skippa vaccineringen. Vi tog det slutgiltiga beslutet igårkväll och det känns sköönt för jag har oxå gått och tänkt på det ett tag..

2009-10-12 @ 11:39:15
URL: http://yaldas.blogg.se/
Postat av: K

Tina jag tog reda på det här med kvicksilvret!!

I vaccinet finns ett konserveringsmedel baserat på en kvicksilverförening denna dos är betydligt mindre än vad som finns i laxen vi äter till middag( en portion ) för att få i oss denna mängd ska vi äta lax eller insjöfisk varje dag i tre veckor!!

och då är det vuxenvaccin, barn får halva denna dosen!!

Var tvungen att kolla upp det för jag tyckte det lät oroväckande först!!

Har fortfarande inte bestämt mig men det lutar för!!

Våra barn är kanske inte de som i första hand blir lidande av influensan med tanke på den sjukvård vi har, men det är de svaga och utsatta, kanske kan vi genom att vaccinera våra barn och oss själva hjälpa till att inte sprida vidare för även om vi inte blir så sjuka så kan någon annan bli!!

Nä fy vad jobbigt att bestämma sig lyckos er som redan bestämt er!!! Ångest!!!!!



2009-10-12 @ 18:04:28
Postat av: Tina

Kristina, kvicksilvret var inte våra huvudpunkter till varför vi avstår.

Bara att det innehåller ämnet skrämmer mig.

Som jag skrev tidigare så ger det drygt ett 60%-ig komplett skydd efter 2 doser. (0% av varje dos blir drygt 60% komplett.

Hade mina barn eller vi haft allvarliga underliggande sjukdomar hade vi kanske beslutat för.

Men svininfluensan är inte värre än de vanliga, kanske längre sjukdomstid. Median har ju blåst upp detta alldeles för mycket.

När så många inom sjukvården som är mer kunniga inom detta avstår så finner jag detta till ännu en anledning till att avstå.

Som jag nämnde tidigare att pandemi kan ge stora ekonomiska påföljder och därmed till att det är så viktigt med att stoppa smittspridningen.

Jag är mer rädd för vaccinet än för influensan.

Undrar lite om du är objektiv när du söker info eftersom du inte alls nämner nackdelarna.

2009-10-12 @ 18:28:25
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: k

jag läser allt jag kommer över just nu känns det som, och du kan tro att jag väger fördelarna mot nackdelarna.

När du läser om och frågar om vaccinet lyssnar du på fördelarna då?? Eller du hade bestämt dig redan innan, undermedvetet!!

Jag tror jag redan hade bestämt mig för och nu har jag svårt att vara mot, därför frågar jag och vill höra vad andra säger men de flesta verkar vara mot!! Jag ville veta varför och jag ville veta vad de/du tyckte var för också!!!

Jag är inte rädd för influensan för som jag sa så våra barn klarar nog av den , men jag vill inte heller ha på mitt samvete att våra barn för smittan vidare till mindre lottade barn, det är väl medmänskligheten som talar samtidigt som jag inte vill ha på mitt samvete att mina barn får biverkningar och blir sjuka av vaccinet. För som sagt ja det är ju inte ordentligt testat men dock godkänt!! Kanske blir det emot!! Aaaaaarrrhhhhgggg

Kram

2009-10-12 @ 18:54:52
Postat av: Camilla

Vi har också bestämt oss för att inte vaccinera oss o barnen.

Den stora anledningen är testen av vaccinet ett vanligt vaccin som kommer ut på marknade tex mot barn sjukdommar testas i 10-12 år innan det släpps för att se om det kan bli några biverkningar framåt i tiden om några år kanske.

Sedan det här med att vaccinet redan börjat fram ställas innan man visste riktigt vad detta var för influensa, låter konstigt hur kunde man veta då hmm är det människan själv som klantat sig o släppt ut något. Man kan ju undra.

Nä inget gift i våra barn.

2009-10-12 @ 19:36:34
Postat av: Gail

Tack vare vaccinationer så har mänskligheten lyckats utrota sjukdomar som hade kunnat få otroliga konsekvenser för mänskligheten. Difteri, stelkramp och smittkoppor är sjukdomar vi helt lyckats bli av med tack vare vaccinering.

I samband med alla stora sjukdomar/ pandemier har det uppkommit en massa konspirationsteorier bland folk. Man påstod en gång i tiden att HIV var en uppblåst sak, förstorad av media och styrd av läkemedelsbolag. I vissa delar av Afrika tror man fortfarande detta. Se hur det går.

Det är inget nytt med svininfluensan. Men om man bortser från aftonbladet så visar omfattande (seriös) forskning att vaccineringen har fler positiva effekter än negativa.



Att lita på sin intuition är rätt men ibland ska man sluta vara konspiratorisk. Om vi ska ifrågasätta varenda partikel saker består av så lär vi få återgå till ett bondasamhälle där alla odlar och lagar det de stoppar i sig. Varenda matvara, medicin, dryck, hygienartikel har biverkningar och ämnen man inte känner till. Risker finns i allt.



Jag rekommenderar alla vuxna att använda sig av sin logik snarare än sin intuition!

2009-10-12 @ 23:16:52
Postat av: Tina

Gail: Du har nog missuppfattat det hela, för ingen här påstår att de är emot vaccinering i allmänhet.Mina barn precis som jag är vaccinerade mot en hel del barnsjukdomar. Vi var för ifrån början men med tiden insåg vi att det vore bättre för vår familj att avstå, MEN att du jämför svininfluensan med HIV!!

Om du ska hård dra på det här sättet, så kan du fråga dig varför sjukdomar överhuvudtaget finns!!

Vi pratar om en influensa!!!

Vi som väljer att avstå kan alltid ångra oss men inte tvärtom...

2009-10-13 @ 08:21:28
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: Gail

Jämförelse innebär att man ställer två fenomen mot varandra och kontrasterar deras effekter. Så, nej jag jämför inte HIV och svininfluensan (vet inte ens var i texten du ser detta). Vad jag däremot gör är drar parralleller mellan konspirationsteorier då och nu (Tycker detta framkommer ganska tydligt, men men).

Om konspirationsteorier fritt kan florera kring något så allvarligt som HIV så varför inte kring svininfluensan?



Du skrev ju själv i en kommentar att du är mer rädd för vaccinet än för influensan. Bottnar denna rädsla i kunskaper och forskning du har särskild tilgång till eller på myter? För så vitt jag vet så har jag inte läst något argument från din sida om varför det finns en risk att medicinen kan få större konsekvenser än sjukdomen.



Du ifrågasatte ovanstående kommentators objektivitet för att dina argument fick ett mothugg. Jag frågar vart din objektivitet finns i såväl din text som i dina kommentarer? Själv tycker jag att det lyser subjektivitet om dem.



Tack för en bra debatt!!

2009-10-13 @ 09:23:17
Postat av: Tina

För mig känns det alldeles för drastiskt att dra paralleller (i konspirationsteorier) mellan HIV och svininfluensan.

Som jag skrev tidigare: ja, jag är mer rädd för vaccinet än för influensan.

Varför? Jo, därför att vaccinerar jag inte mot andra influenser så varför ska jag göra det mot denna? Jag har inte uppfattat att denna influensan skulle vara värre... har du fakta på att de skulle vara så??

Jag ifrågasatte objektiviteten ja, för att jag vet fördelarna med vaccinet, som jag skrev tidigare så ville vi ifrån börjar ta det. Men jag har även tagit reda på nackdelarna som du kan läsa i inlägget.

Jag debatterar inte om någon konspirationsteori.

Eftersom vaccinet är valbart är det ju en självklarhet att folk tycker olika beroende på vad de vet.

Jag är en person som ser fördelarna i att kroppen bygger upp sitt eget försvar (inom rimliga gränser då) men jag är fortfarande som jag skrev tidigare inte emot vaccinationer.



Du propagerar för dina åsikter precis som vi gör för våra, och faktan samlar vi in från olika håll.

2009-10-13 @ 09:54:29
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: Camilla

Visst har vaccinering utrotat många sjukdomar men de vaccin har som sagt fram ställts o provat i många år innan det släpps för almänheten så man vet vilka biverkningar som kan komma efter ex antal år.

Det vet vi inte med influensa vaccin som fram ställs på några månader.

2009-10-13 @ 19:58:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback