En aning provokativt!

Varje Efterlyst avsnitt ser man minst ett ärende som handlar om det onödiga gatuvåldet!
Lika upprörd blir jag varje gång!!
Hur modigt är det inte av de här (oftast) killarna som tillsammans hoppar på en ensam person??
Sparkar och slår på människan tills den inte visar något livstecken mer!!
Detta gör mig skitförbannad!!!

Det är ingen överraskning att det är övervägande invandrarkillar som utför de här våldsbrotten, det sägs att det är människor som mår dåligt.
Det kan jag köpa, men samma stund som den här utsatta människan sparkar eller slår på någon annan slutar den att vara offret!!
Däremot lider jag med den personen som ligger på sjukhuset och kämpar för sitt liv!

Jag anser... hör och häpna... att har man fått möjligheten att komma till ett nytt samhälle för att landet man bodde i dominerades av krig, diktatur eller fattigdom så ska man vara tacksam.
Med det menas att man är laglydig och respekterar sin omgivning.
Vill man inte göra det och utsätter andra oskyldiga människor för våld så ska den möjligheten tas ifrån en.
Nu kommer väl en hel del aktivister komma med sina åsikter, men det skiter jag fullständigt i.
Jag är inte svensk och har jag och min familj kunnat anpassa oss till samhället så ska alla andra oxå kunna göra det.

Här gäller det att skydda offren... en dag kan det vara mina eller dina barn som blir utsatta.
Jag finner mig inte i detta och det borde ingen annan göra heller!


xxx Tina

Kommentarer
Postat av: Malla

Mycket bra skrivet!

2009-11-26 @ 10:37:27
URL: http://monstermalla.blogspot.com
Postat av: Nur

Håller fullständigt me! tycker allt har eskalerat o det blir bara värre o värre o nu har tom tjejer börjat använda sig av detta! Det finns inte ett sk catfight längre där man drar i hår o rivs :-) numera e tjejerna lika sjuka o farliga som killarna i deras slagsmål och hoppar för det mesta också på ensamma individer. Sjukt!

O ja jag tycker att dom borde få vara tacksamma att dom fått chansen att börja om i ett land som faktiskt hjälper dom enormt mkt.. o då e jag också utländsk.. det e tack vare sådana personer som det finns rasism och vi andra "hederliga" får en stämpel! grrr väx upp!

2009-11-26 @ 11:05:15
URL: http://thediaryofns.blogspot.com
Postat av: Kristina

Word!!!!!

2009-11-26 @ 11:16:13
Postat av: yalda

Det är klart att man måste följa lagar och samhällsregler OAVSETT var man befinner sig och OAVSETT om man är invandrare eller ej..



Sen att man ska behöva gå runt och vara tacksam för att ett land som har det bättre ställt och har möjligheten att hjälpa gör sin plikt, håller jag inte med om. Vi lever alla på denna jord och man SKA hjälpa sina medmänniskor. Kanske borde SV. satsa lite mer på sin invandrar- och flyktingpolitik istället och se till att invandrare på ett smidigt sätt smälter in i samhället. Sverige har ett av världens sämsta system när det gäller detta och DET är ingen hemlighet.. Det är BÅDE svenska befolkningens och invandrarnas ansvar att se till att detta sker och motarbeta den enorma segregation som finns i t.ex Malmö..



Ska man sen dra ett likhetstecken mellan invandrare och brottslighet? Mina barn är födda i SV men de är fortfarande utländska och jag hoppas bara att MYCKET har ändrats fram tills de har växt upp. Annars blir jag mörkrädd. (Kolla bara på Vellingebrna som inte vill hjälpa hemlösa ensamma flyktingbarn..FYFAN)



2009-11-26 @ 11:55:40
URL: http://yaldas.blogg.se/
Postat av: maria

You go girl!!! Skulle jag, Svensson, säga en sån sak hade jag blivit kallad rasist... Vi behöver tillsammans alla hederliga medborgare göra våra röster hörda o gå emot dessa hjärndöda idioter!!! Jag försöker ju uppfostra Liam till att bli en ordentlig kille, som använder sin hjärna och sitt hjärta. Och det är just ordentliga killar som blir lätta offer för dessa mongos. Blir så förbannnad!!!! Peace, Love And Understanding!!

2009-11-26 @ 12:44:27
Postat av: Daniel

Ush så hemskt att man kan göra så!



Förvisso kan de va en reaktion på att de får stå ut med så mycket fördomar i nya landet att nerverna släpps + att de blir retande så bomben släpps.



MEN att gå på nån med våld är ALDRIG rätt eller försvarbart.

2009-11-26 @ 15:14:48
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Helena

Kanon bra inlägg. Håller med dig absolut. Du vågar skriva vad många andra tänker. Tycker extremt synd om alla de som kämpar för att få en normal vardag och respekterar sina med människor. Tyvärr så får dom ju en "stämpel", trots att dom kämpar precis som vi.

2009-11-26 @ 15:27:22
Postat av: Tina

Yalda: Jag har inte dragit ett likhets tecken mellan invandrare och brottslighet men det ÄR fakta att just de här våldsbrotten utförs oftast av invandrare.

Tacksam ska man vara oavsett man är svensk eller invandrare pga det fria landet vi lever i.

Jag är bara så himla trött på att höra om de här "stackars" individerna som kommer hit för att de behöver hjälp och beter sig på ett sådant uselt vis. Finns ingen ursäkt!

Mitt medlidande har de så länge de inte slår och sparkar på någon annan!!

2009-11-26 @ 16:23:06
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: Amin så klart, vem annars?

Tina: Tror det var på din fødelsedagsfest (pimps and hoes:)) som jag sa exakt samma som du sæger nu.

Bara ut med packet! Det ær inga skøtsamma ungdommar som gør detta utan pack som førstør sin omgivning, førstør før andra i skolan, i samhællet och kostar enorma summor skattemedel.



Yalda: Åk utomlands, tex ditt hemland och se vad polisen gør med mænniskor som kastar sten på dem och vandiliserar. Och ær det utlænningar på køpet kan de rækna med utvisning efter avtjænat fængelsestraff så væl som spøstraff.



Ska inte svenskar kunna kænna sig trygga i sitt eget land, ja då stødjer jag vellingeborna till fullo. Æven om en majoritet dær ær faktiskt før att ta emot flyktingarna.



Och annat som jag inte håller med om ær att sverige har ett ansvar før att de ska in i samhællet. De har sitt eget jævla ansvar. Børja med att læra dig språket, lær dig att tygla dina barn och viktigast følj seden ditt du kommer! Vill man inte det,

Hej då bara...

2009-11-26 @ 20:24:54
Postat av: Gai

Ansvar talar någon om här uppe. Då kan ju Sverige tillsammans med många andra länder ta ansvar för vad dem gör i andra delar av världen. När människor exploateras och behandlas som djur så kommer dem att bete sig som djur. Tyvärr så kan man inte längre låsa in sig i sitt lilla Sverige eller sitt lilla Vellinge för den delen.

Den vuxna människa som rättfärdigar allt skit vellingeborna gör för att de vill känna sig trygga i sitt land bör ju ta och uppdatera sig lite och inse att vellingeborna betett sig som de rasistiska bönder de är långt innan invandrarkillar och trygghet blev ett problem.

För övrigt så håller jag fullständigt med Yalda i ovanstående inlägg. Tur att det finns kloka människor i detta land för jag är mer rädd för vuxna som ser världen i svart och vitt än invandrarkillar.

Dessutom Tina så tror jag inte att invandrarkillarna är i behov av ditt eller någon annans medlidande för den delen. De behöver växa upp under drägliga förhållanden med föräldrar som har energi, kraft och ekonomi att ta hand om sina barn.

2009-11-26 @ 22:26:21
Postat av: Emma

Håller verkligen med om vartenda ord, det är inte befogat någon grupp som har det svårt att ta ut det genom våld mot andra!



Men till en trevligare sak, i ett tidigare inlägg hade du bilder på ert julpyntade, hjärtat/kulorna på sista bilden var jättetjusiga!!

2009-11-26 @ 22:40:13
URL: http://ebohman.blogg.se/
Postat av: Jennie

Håller fullständigt med!

Detta ämnet kan diskuteras länge. Och är väldigt upprörande.

Stolt att läsa dina ord

Stor kram på dej vännen!

O dej med Amin.

2009-11-26 @ 23:48:14
Postat av: Anonym

Ja Tina detta satte igång många känslor!!!

Men håller fullständigt med dig på alla plan!!! Du har helt rätt och jag tycker det är konstigt att någon överhuvudtaget försvarar de som handlar på ett sådant sätt och anser att det är Sveriges politik som är fel och att det skulle vara anledningen!!!!???? :-/





2009-11-27 @ 00:06:34
Postat av: K

Och att Vellingeborna inte skulle vilja ta emot ensamkomna flyktingbarn är skitsnack!!!

Det var Vellinges kommunalråd som motsatte sig detta inte Vellingeborna, vet ej hur detta har kunnat missas har ju stått hur mycket som helst om det i tidningar och massor av Vellingebor har blivit tillfrågade och mer än 70procent var för att ta emot flyktingbarnen!!! Antingen så läser man nyheter och artiklar objektivt eller så är man låst vid sina åsikter och ser bara den text som överrensstämmer med dessa!!!!!

2009-11-27 @ 00:12:31
Postat av: Tina

Gai: Alla människor här i Sverige har stora möjligheter att göra något vettigt med sitt liv, varför ska vi alltid ta bort det EGNA ansvaret??

Drägligt liv pratar du om?!

Hur kan ett land som detta inte ställa krav på svenska språket?! Det är väl grunden till att FÅ ett drägligt liv!!!

Nej du, ansvar ligger hos oss alla INTE bara politikerna!!

I ett gott samarbete finns det rättigheter OCH skyldigheter hos varje medborgare.

Det Sverige har problem med är att ställa krav!!

De möjligheterna som ges i detta landet ska man ta vara på och det gör ont i mitt hjärta när jag vet att så många männsikor som lider och hade gjort vad som helst för att få en andra chans i ett nytt land inte får det pga att någon annan som har hunnit före och fullständigt skiter i vilket!!!!!



2009-11-27 @ 08:15:08
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: yalda

Äsch nu satte ni igång mig här och jag har MASSOR jag vill skriva här. Jag tänker dock inte göra det för vi är HELT på olika plan och har helt olika tankesätt när det gäller detta.



Till Amin vill jag dock säga: jag behärskar det svenska språket bättre än många svenska, mina barn är väluppfostrade och vi lägger mycket energi på att låta dem ta del av sina föräldrars kultur SAMT kulturen i det samhälle de lever i. Vad tror du jag är rädd för?? Jo för att det kvittar hur jävla (om jag ska använda dina ordalag) väluppfostrade och välkammade de är. De har ändå mörk hy och utländska namn (precis som du) OCH människor med liknande tanksätt som ovanstående kommer att bilda sig en uppfattning innan de ens öppnat munnen.



EN sak till..är det okej att behandla sina medmänniskor som de gör i mitt hemland? NEJ! Står jag för allt som sker i mitt hemland? NEJ! Varför tror du att jag lever i Sverige? Jo för att mitt hemland SUGER när det gäller mänskliga rättigheter och rättvisa. Ja vi kör samma linje här i sverige tycker du..ja ut med packet...? Hatar det ordet för övrigt. Vi är alla människor och ser LIKADANA ut inuti. "Packet" har troligen fått se död och misär under sin uppväxt medan vi klagar på vädret här hemma i Sverige.. Felet ligger i vi-och-de-inställningen. Om man man väljer att ta in behövande MÄNNISKOR ska man se till att ta hand om dem och kan man/vill man inte ska man INTE ta in. Ingen svår ekvation.



Nu blev det visst ett långt inlägg iaf. Du lyckades med din provocering Tina.

2009-11-27 @ 08:34:08
URL: http://yaldas.blogg.se/
Postat av: Tina

Yalda: Din familj precis som min och många andra invandrar familjers lever vilket "Svensson" liv som helst. Mina bröder är för stunden i den åldern där många ser på de som små ligister när de i verkligheten är hur städade som helst. Skillnaden mellan dig och mig är att du blir arg på svenskar som har rasistiska åsikter medans jag blir arg på både de (för där finns ingenstans i mitt inlägg där jag stödjer deras tankesätt) och ligisterna som går på oskyldiga människor!!

Jag talar om våldbrotten som MÅSTE minskas och det krävs hårda tag medans du pratar om mänskliga rättigheter... Var är offrens rättigheter??!

Jag undrar verkligen hur du resonerar när du ser de här männiksorna på TV helt oprovocerat blir påhoppade av flertalet killar som antingen blir dödade eller nästan??

Du hoppas på att dina pojkar slipper blir rasistiskt bemötta när de blir stora och jag ber till Gud att mina pojkar inte blir utsatta för sådant våld!! Vi tänker helt olika så är det bara!!

2009-11-27 @ 08:50:30
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: yalda

Jag försvarar inga våldsbrott. ADLRIG i livet. Var har du fått det ifrån? Tvärtom blir jag ASFÖRBANNAD när jag ser mina landsmän och andra invandrare förstöra mitt och mina barns rykte.

Håller med dig om att det krävs hårda tag men också att man aktivt motarbetar och går till botten med problemen. Att kasta ut dem löser ingenting och är omänskligt.



Mina barn kommer att möta rasism..det har jag redan accepterat, och tro det eller ej Tina men det kommer dina oxå att göra.



2009-11-27 @ 09:43:39
Postat av: Tina

Yalda: Jag är helt medveten om att mina pojkar kommer att möta på rasism, det har jag gjort!

Precis som för min far och som för mig så ska rasismen inte stå som ett hinder för att de ska nå dit de vill.

Det skrämmer inte mig och det ska inte skrämma mina barn men däremot skrämmer de här våldsbrotten mig!!

2009-11-27 @ 10:06:12
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: Amin Hermansson

Skulle någon komma hem till mig, så skulle jag ta emot dem med en öpen famn och se till att de inte saknar nåt, mat, värme, dryck, gästvänlighet, you name it...



Men skulle de börja slå sönder saker i mitt hem, hota mig, kränka mig, eller vara ett hot mot min familj så kommer jag UTAN att tveka en sekund kasta ut dem.



Gästfrihet kommer till ett pris. Att man följer gästgivarens regler och visar en respekt mot honom/henne.



Det har absolut inget med RASÌSM att göra.

2009-11-27 @ 10:53:49
Postat av: Gai

Amin världen och världspolitiken är mycket mer komplexa än ditt hem och din öppna famn. Du talar om gästfrihet och drar paralleller mellan en gäst och en flykting. Newsflash min vän, en människa på flykt är ingen gäst som kände för ett besök hos någon de känner. Det du pratar om kallas för turister. På tal om gästfrihet har du föresten sett vad svenska turister gör i andra länder ?

Våld, kriminalitet och bristande språkkunskaper är en klassfråga som vissa människor vill reducera till en fråga om ras och gener. Annars hade man ALDRIG talat om brottslighet i termer av invandrare och svenskar!

Och NEJ Tina, alla invandrare i Sverige har inte samma möjligheter eller redskap till ett drägligt liv. Utgå inte från den tur DU haft med att befinna dig bland svenskar när du talar om andra invandrare.Det finns strukturell rasism i detta land och det finns människor som drabbas av den. Dessutom så har inte alla invandrare i Sverige kommit från samma miljö och alla människor har inte samma förutsättning till lärande. Det persiska folket kommer från ett land med rik studiekultur och en särskild syn på kunskap. Iran har en historia som skulle få resten av världen att framstå som stennåldern. Det är ingen hemlighet att Iranier lätt anpassar sig till Sverige. Men vi har också jordbrukare och nomader i detta land. Analfabeter, människor som aldrig någonsin hållit i en penna och vars samhälle har förutsett än helt annan barnupfostran än vårt. Dessa föräldrar har inte redskapen och den kunskap som krävs för att orientera sina barn i det svenska samhället. Det betyder dock inte att de är ansvarslösa eller ovilliga att anpassa sig. De vet helt enkelt inte hur man gör.

Jag försvarar inte våld och jag ursäktar inte det men vi kommer ingenstans med att påstå att våld är en del av vissa grupper.

2009-11-27 @ 15:49:17
Postat av: Anonym

Ja ursäkta mig då!!

Inte alls min avsikt att vara anonym, missade helt enkelt att fylla i mitt namn!!!!!!

Ja det är mina två kommentarer ovan de som saknar namn !!!!

Kram på er alla !!!:-)

2009-11-27 @ 16:59:52
Postat av: Nur

Nu måste jag oxå skriva faktiskt...



JAG är oxå en av många med utländsk härkomst som behärskar svenska språket väl och har fått stöta på en massa rasism under mina år.. MEN vad är anledningen till att SV ex vis drar alla utlänningar över en kam? varför har vi välanpassade "nysvenskar" oftast fått en stämpel som "blattejävel?" (då innebörden oftast e att det e "pack" som bara förstör slåss och kan inte språket) JO för att det OFTAST e personer med utländsk härkomst som utför dessa gärningar som Tina pratar om.. Ta ex bränderna i rosengård? Var det en sk svenne som gjorde detta? nej det va ungdommar från olika delar av världen som kommit hit av olika anledningar. och vips! direkt omvandlas "vi" andra jag, du våra barn till samma "pack" som dessa! o det e f*n inte rätt! Nu säger jag inte att svenskar inte gör ngt fel för det gör dom och ja sveriges invandrarpolitik är inte alls okej ngnstans MEN OM man nu fått chansen att komma till ett land som tar emot er och ger er chansen att slippa all misär, krig och skit varför missbrukar man det? Varför inte anpassa sig till landet och lära sig språket först och främst så att man kan bidra på alla sätt i samhället? heter det inte "Ta seden dit man kommer?" I vilket annat land i världen har man möjlighet att öppna eget utan att ens kunna språket? utöva sin religion som inte är den religion som landet har? och tyvärr för att kunna integreras i samhället så behöver man kunna språket kan du inte språket så hamnar du i samma områden som "dina egna" och då pratar man sitt hemspråk och man lär sig aldrig svenska. Allting hänger ihop. Det ena föder det andra. Ta ex vis regeringen vill att folk ska sluta jobba svart.. mmm sänk skatten och avgifterna så tar väl folk mer vita jobb, för egentligen vem vill jobba svart? bra för pengarna men när olyckan e framme o du inte har ngt skydd what so ever??? o dessa asylsökande.. varför tror ni dom jobbar svart och dessutom får jobba för PISS löner som 25 kr i timmen??? jo för att sverige inte höjt dagbidraget för en sökande sen 90-talet! o den ligger på 61 kr om dagen<! e det då konstigt att de flesta som utför brott i ex malmö är av utländsk härkomst? nej försök du klara dig på 61 kr om dagen som ska räcka till nöje cigaretter kläder mm DET E SJUKT! o egentligen så e det menat att om en sökande kommer till sverige och fixar sk eget boende (vilket innebär att du ska bo hos ngn som erbjuder dig tak, värme och mat) inte ska betala ngt för hyra osv men idag e det tyvärr så att alla betalar ngt till lägenhetsinnehavaren.. o mat.. Hur klarar man sig på 61 kr om dagen o det ska täcka mat, husrum, hygienartiklar, cigg ex, kläder osv? d gör du inte o då jobbar dom svart eller snor saker o åker fast. Så summa summarum.. hade dom anpassat sig till samhället genom att lära sig språket hade dom kunnat få ett "vanligt" jobb och sluppit oroa sig o fått chansen att leva ett vanligt svensson liv.. Sverige hade inte haft problem me segretion, svartjobb och brottslighet om dom hade kollat över vissa saker. Viktigast av allt.. Rasism hade utplånats!



Idag var jag på Entre.. Ni kan läsa om det på min blogg.. det va ett gäng "blatte tjejer" som gav sig på en "svennetjej" för att hon skrattade... normalt? nej.. skrämmande...

2009-11-27 @ 17:41:09
URL: http://thediaryofns.blogspot.com
Postat av: Tina

Gai: Ditt namn antar jag är påhittat och du är en av de som jag syftade på i mitt inlägg om att våga skriva ut sitt namn.

En sak ska du ha klart för dig!! Jag är uppvuxen UTAN en enda svensk vän i ett område som kan jämföras med Rosengård.

Men det är så typiskt vissa männsikor som just dig, för har man lyckats med sitt liv så har man haft TUR!!! Fy skäms på dig, jag har kämpat mig fram och har inte serverats någonting.



Kristina: Jag syftade definitivt INTE på dig, för det första känner jag igen ditt IP-nummer och för det andra vet jag att du skriver K.

Jag syftade på namn som Gai, Stintan och Mää Mää.

2009-11-27 @ 18:24:41
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: Gai

Jag är fullt medveten om vad tur innebär. Men vi har tydligen helt olika syn på vad "kämpa sig fram innebär".

Vad det gäller namnet så är det helt irrelevant när jag ger min åsikt och besvarar ditt inlägg. Mitt syfte är att ge respons på något du skrivit inte att göra reklam för mig själv. Detta inlägg handlar inte om dig eller mig utan ett samhällsproblem som vi diskuterar. På vilket sätt skulle mitt namn vara viktigt?

Men visst, tycker du att dina läsares identitet är så livsviktig så kan du ju rösta för FRA nästa gång vi har val!

2009-11-27 @ 20:08:07
Postat av: Tina

Gai: Alla här ovan har skrivit sina åsikter men även sina namn, det visar bara vilka som vågar stå för sina åsikter. Du är den ENDA som skriver under en täckmantel, varför om du nu står för vad du tycker?? Varför vara så anonym??

Jag har definitivt inget emot att du kommenterar och jag tar inget personligt så länge du inte kommer med personliga påhopp. Tydligen känner du inte mig eller min familj för då hade du vetat att vi har kämpat och offrat en hel del för att leva det livet vi gör idag.

Vill du kommentera fler gånger så skriv ditt namn annars var detta sista gången du kommenterade.

2009-11-27 @ 20:26:01
URL: http://mstina.blogg.se/
Postat av: Kicki

Halkade in på ett bananskal och kan inte annat än hålla med bloggskriverskan.

2009-11-27 @ 22:27:23
URL: http://chrisz.bloggsida.se
Postat av: Jennie

Orkar inte ens kommentera här. Vet inte hur många gånger jag har skrivet ett inlägg här sen tagit bort det. Ditt inlägg var bra Tina, sen har folk dragit det till maxnivåer och startat en debatt här. Kanske dessa människor tror sej veta alla lösningar. Så fall, synd att dom inte söker sej in i politiken.

Finns gott o ont i alla människor, är synd om människor i alla folkslag runt om över hela jorden. Spänn av och var glad att ni lever i ett land med så mkt frihet här finns.

Värna om era barn, lär dom rätt, låt dom leka med alla världsdelar.

2009-11-28 @ 16:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback