The place where I belong

Min senaste kurs handlade om kulturkrockar. En mycket intressant kurs! Kulturkrockar kan ske mellan platser, grupper, kön, religioner, ålder, arbetsplatser o.s.v
T.o.m nära vänner och par kan hamna i en kulturkrock. Receptet på en lyckad samlevnad är att acceptera varandras skillnader och att försöka intergrera till varandra. De senaste veckorna har jag upplevt en kulturkrock, jag som är uppvuxen i Sverige med svenska traditioner och ett individualistiskt levnadssätt har krockat med de som är uppvuxna i ett annat land med ett kollektivistiskt levnadssätt. Ett individualistiskt samhälle sätter fokus på individen, uppriktighet och talar oftast klarspråk medans ett kollektivistiskt samhälle sätter fokus på gruppen, blygsamhet, tystnad och talar oftast runt saken. Förstår ni vad jag menar?
Jag är rättfram, uppriktig, håller inte käften och talar klarspråk. Då är det väl inte så konstigt att jag har svårt att samspela med någon som är tyst, säger allt annat än själva poängen och följer med strömmen??

En annan kultur jag har uppmärksammat är platsen där jag känner mig hemma: MALMÖ. Här känner jag mig varken svensk eller iransk, jag känner mig som Tina. Hur många platser på denna jord kan man träffa människor från all världens hörn??? Många utanför vår egen lilla Malmökultur uppfattar vår stad så negativt, varför? Vi är framtiden. Vi är på väg till en tid då gränser suddas ut mer och mer, där kulturer integreras och där "raser" försvinner. Malmö är en mångkulturell stad, en stad jag är stolt över och vill åldras i. Jag förstår att människor utanför har lätt för att måla upp Malmö som ett ghetto. Problemet med vår stad är inte att vi är så många olika kulturer, däremot att vi håller på att lära oss att integrera med varandra vilket tar tid.
Det underbara med Malmö är våra informella regler som vi har byggt upp för att få ett fungerande samhälle. Tänk på hur mycket pengar som investeras här nere och hur vår region har utvecklats på så kort tid. Jag är tacksam för att jag slipper dyra resor för att träffa andra kulturer när jag kan göra det i min egen "lilla" stad!





xxx Tina

Kommentarer
Postat av: Gerardo

Du skriver underbart vännen! Stolt över dina åsikter! Kramar

2011-03-25 @ 09:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback